„Ministerul Sănătăţii a cerut o anchetă despre modul în care s-a făcut procesul de comunicare. (…) În ce priveşte procedura de anunţare, am discutat cu specialiştii, dar din momentul în care se sesizează depăşirea unor parametrii, furnizorul de apă e obligat prin Legea Apelor să anunţe autoritatea publică locală şi DSP. Că s-a făcut procedura de clorinare e foarte bine, dar trebuia să ştim şi noi. De ce s-a efectuat clorinarea? Înseamnă că au fost nişte probe neconforme, care au fost acele probe? Furnizorul de apă trebuia să anunţe Apele Române că se confruntă cu o poluare, cu amoniu”, a spus, vineri, ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, la Antena3, potrivit Mediafax.
Direcţia de Sănătate Publică, conform unui protocol semnat în 2016, trebuie să se consulte cu furnizorul atunci când anunţă în mass-media detalii despre calitatea apei, potrivit Ministrului Sănătăţii. Astfel, Pintea spune că a cerut renunţarea la acest protocol.
“Am cerut denunţarea unilaterală a acestei convenţii, pentru că nu mi se pare normal să avem înţelegeri cu entităţi, frunziori, atâta timp cât vorbim despre siguranţa populaţiei”, a explicat Sorina Pintea.
Conform raportului DSP, trimis vineri de Ministerul Sănătăţii, una din cele patru probe care a fost luate din mai multe locaţii din Bucureşti demonstrează că nivelul de clor este mai mare de cinci ori faţă de limita admisă. Astfel, cea mai mare valoare este de 2,73 mg/litru, în condiţiile în care limita maximă acceptată este de 0,5 mg/litru, arată raportul.
“În jurul orei 17:30 au apărut pimele rezultate la probele de recoltare în regim de urgenţă de DSPMB, valorile determinate pentru clorul liber rezidual şi clorul total nu corespun limitelor stabilite de legislaţia în vigoare: SLD (sub limita detecţiei) în toate 5 puncte de recoltă pentru clorul liber (CMA 01-05mg/l) şi 1,27 mg/l, 1,37 mg/l, 1,75 mg/l, 2,73mg/l pentru clorul total, dintr-un punct de recoltă nu s-a putut preleva apa”, se arată în raportul Direcţiei de Sănătate Publică, transmis presei.
Reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti au comunicat cu oficialii Apa Nova Bucureşti pe WhatsApp în criza apei potabile din Capitală, dar comunicarea publică a fost ignorată, spune Epsică Chiru, director general adjunct Apa Nova Bucureşti.
„Având în vedere că directorul general Apa Nova Bucureşti se afla plecat în afara ţării, în calitatea mea de directorul general adjunct am fost contact de catre reprezentantii DSPMB pentru a discuta despre sesizările realizate de cetăţeni în spaţiul social media legat de calitatea apei potabile. În cadrul discuţiei, nu ni s-a solicitat realizarea unei comunicări către media”, spune Epsică Chiru.
Precizările vin după ce Apa Nova a informat joi dimineaţă că rezultatele analizelor efectuate reconfirmă şi atestă potabilitatea apei distribuită de companie consumatorilor. Distribuitorul de apă mai menţionează că a crescut concentraţia de clor din cauza topirii zăpezii şi a gheţii, însă valorile sunt în limitele normale.
În această situaţie, Ministerul Sănătăţii a recomandat bucureştenilor să nu folosească apa din reţeaua publică pentru băut, prepararea hranei.